Ga naar hoofdinhoud

Inzichten

Techgiganten vs. democratie: de ethische spreidstand van de communicatiesector

23 jan. 2025

Zag u ze ook zitten tijdens de inauguratiefestiviteiten van Donald J. Trump, de Amerikaanse techbazen en miljardairs? Prominent opgesteld, tussen ex-presidenten en ministers. Een veelzeggend beeld. Elon Musk bracht zelfs doodleuk een soort Hitlergroet-variant, zorgwekkend en treffend voor de immense macht van deze techgiganten. Macht die nu steeds meer wordt ingezet om democratische waarden te ondermijnen. De impact is ongezien. Ook in België moeten we ons durven vragen stellen. Zowat elk bedrijf, elke organisatie, elk lokaal bestuur maakt gebruik van deze techplatformen. Kunnen wij als communicatiesector zomaar adviseren om die platformen te blijven gebruiken, terwijl zij nu lijnrecht ingaan tegen alles waar we voor staan?

Lees meer
Ga naar de inhoud

Filters

12 mrt. 2025

Culturele contributie als nieuwe norm

Onder het motto ‘samen weet je meer’ laten we ook externe experts hun licht schijnen op de inzichten die we de afgelopen jaren publiceerden. Bilal Abbas is projectmanager participatie bij het Agentschap Integratie, voorheen intercultureel deskundige bij FEDASIL. De geknipte persoon dus om ons voortschrijdend inzicht te bieden in inclusieve communicatie. Zijn belangrijkste bevinding als ervaringsdeskundige? Een pleidooi voor culturele contributie!

28 feb. 2025

Wie A(I) zegt, moet Bewust zijn

Beeldbewerking, video, campagneconcepten, copywriting, procesoptimalisatie … Artificiële intelligentie kan het allemaal. En uiteraard bewegen we mee in deze wonderlijke wereld. Als creatief communicatiebureau wil je je echter onderscheiden. Je zoekt naar originaliteit, wilt inspireren en impact maken. Bij Karakters kiezen we daarom bewust voor authenticiteit. En dat lijkt haaks te staan op AI...

31 jan. 2025

Stadsbranding: van weerstand naar verbinding

Fierheid, blijheid, trots, … dat zijn de emoties waar een lokaal bestuur op mikt bij het introduceren van een nieuwe branding. Toch komen ook vaak andere — minder positieve — reacties boven. Gaat het hier om een natuurlijke reflex tegen verandering? Of speelt er meer?

10 nov. 2023

Een nieuwe benadering van corporate branding

We kunnen er niet altijd de vinger op leggen, maar één ding is zeker: belangrijke verschuivingen zijn voelbaar. Heikele thema’s als klimaatverandering, migratie, sociale media, racisme burgerschap, de crisis van de neoliberale orde … typeren onze voortdurend veranderende tijd.

25 aug. 2023

Inclusieve communicatie: iedereen vaart er wel bij

De ‘superdiverse’ maatschappij, daar zijn we al. Welke uitdagingen, aanpassingen en opportuniteiten brengt die met zich mee, ook op het vlak van communicatie? Eén zaak staat vast: organisaties die inclusief communiceren hebben een voetje voor. Ontdek hier hoe je dat concreet aanpakt.

Graag meer weten?