Sabine
- Job functie
- Copywriter / PR
- Omschrijving
- Copywriter met een stevige boon voor mvo
- E-mailadres
- sabine@karakters.be
De ‘superdiverse’ maatschappij, daar zijn we al. Welke uitdagingen, aanpassingen en opportuniteiten brengt die met zich mee, ook op het vlak van communicatie? Eén zaak staat vast: organisaties die inclusief communiceren hebben een voetje voor. Ontdek hier hoe je dat concreet aanpakt.
Bron: Onderzoek prof. M. Crul (Vrije Universiteit Amsterdam) en F. Lelie
Als doorgaans witte, hoogopgeleide (communicatie)professional is het misschien even schrikken van deze cijfers. We leven dan ook in een bubbel. Daardoor kan je een eenzijdig beeld hebben van diversiteit. Wist je dat in grote steden — waaronder Antwerpen — het kantelpunt al bereikt is? Mensen zónder migratieachtergrond zijn er de minderheid.
We zitten op dat kantelmoment dat meerderheden minderheden worden. Geen migratieachtergrond? Dan ben je al bijna een uitzondering
Prof. M. Crul (VU Amsterdam)
Diversiteit is niet nieuw, maar een samenleving vernieuwt wel voortdurend. Dat is altijd zo geweest. Het gaat over migratiebewegingen, maar evengoed over genderkwesties, klimaatbewustzijn, artificiële intelligentie … Die zaken zijn een pak complexer dan vroeger en kunnen bedreigend overkomen. Ze vergen veel van ons brein. Teruggrijpen naar wat vertrouwd is en het nieuwe uitsluiten, zijn begrijpelijke reflexen. Maar voor een beleid op lange termijn komen we verder met voortschrijdend inzicht. Dat begint met de manier waarop we over inclusiviteit communiceren.
Een diverse samenleving wordt het nieuwe normaal. Wat betekent dit voor communicatie?
Bram Vandekerckhove, CEO Karakters
De kracht van woorden is sterk. Ze zeggen veel over hoe je denkt over mensen én ze hebben invloed op hoe mensen naar zichzelf kijken. Als je aandacht hebt voor inclusieve communicatie ga je elkaar — in alle diversiteit — beter begrijpen.
Voor Bram Vandekerckhove, CEO Karakters, is ideologie en ethiek de belangrijkste motivatie: "Voor Karakters is inclusiviteit deel van ons DNA. Daarnaast is het in onze diverse samenleving ook gewoon slim om inclusief te communiceren. Wie maar een deel van de doelgroepen aanspreekt, mist een heleboel kansen en potentiële klanten."
Met inclusieve communicatie
Communicatie-expert Hanan Chaullouki definieert inclusieve communicatie als “een benadering tot communicatie die erop gericht is om zoveel mogelijk verschillende mensen te bereiken en betrekken, strevend naar toegankelijkheid, herkenning en begrip, met als resultaat positieve communicatie, vrij van stereotiepen”.
Dat is dus meer dan een laagje op je bestaande werk, of het tonen van een donkere huidskleur of rolstoel. We kijken vaak te simplistisch naar minderheden en moeten voorbij eventuele vooroordelen of aannames.
Superdiversiteit: diversiteit binnen diversiteit
Wil je inclusief communiceren? Begin dan met een andere mindset. Diversiteit draait om zoveel meer dan culturele achtergrond. Het gaat ook om leeftijd, gender, beperkingen, religie … Bovendien is er binnen diversiteit nog een enorme diversiteit. ‘De Turkse gemeenschap’, ‘de LGBTQIA+ kringen’ ... bestaan eigenlijk niet. Communities of minderheden zijn geen homogene groepen. Er zijn veel blinde vlekken door te weinig kennis. Hoeveel vrienden met een migratieachtergrond heb je zelf …?
Inclusieve communicatie is erop gericht om zoveel mogelijk verschillende mensen te bereiken en te betrekken. Op een positieve manier en zonder stereotiepen.
Wil je je merk of organisatie profileren als duurzaam, zet je idealen dan om in de praktijk en begin met je eigen communicatie.
Waardegedreven interne communicatie creëert draagvlak voor diversiteit in je eigen team.
Een divers team start met het aantrekken van verschillende profielen. We zijn ons er niet altijd van bewust, maar met een klassieke vacaturetekst bevat sluiten we onbewust heel wat kandidaten uit. Het zit ‘m, bijvoorbeeld, in de functiebenaming (zoek je een poetsvrouw? Of een poetshulp?) of in bepaalde gedragsverwachtingen (‘je mannetje kunnen staan’ of ‘klinken op een deal’). Met dergelijke formuleringen voelt een hele groep zich al niet aangesproken.
6 aanbevelingen om inclusiever te communiceren
In de praktijk
Karakters heeft veel affiniteit met doelgroepen en materie die zo gelaagd zijn dat ze een doordachte benadering vragen. Stevig verankerd in de realiteit.
Voor ons is inclusieve communicatie in elk scenario de standaard. We willen écht iedereen bereiken. Onze visie op – en resultaten in – eenduidige communicatie en ontwerp zijn zo sterk, omdat we beseffen dat we hiermee bijdragen aan een betere gemeenschap en participatie.
Dit uit zich in de content, de vorm, de lay-out, de beeld- en woordkeuze, de dragers ... We hebben een unieke ervaring wat moeilijk bereikbare doelgroepen betreft. Impact die we al met talloze opdrachten en campagnes in de non-profitsector bewezen.
Enkele voorbeelden: