Bram Vandekerckhove

- Job functie
- CEO / Creative Director
- Omschrijving
- Bram is CEO van Karakters en expert city branding
- E-mailadres
- bram@karakters.be
Fierheid, blijheid, trots, … dat zijn de emoties waar een lokaal bestuur op mikt bij het introduceren van een nieuwe branding. Toch komen ook vaak andere — minder positieve — reacties boven. Gaat het hier om een natuurlijke reflex tegen verandering? Of speelt er meer?
Wanneer het om de identiteit van je dorp of stad gaat, dan ligt elk detail gevoelig. Mensen voelen zich geraakt in hun ‘zijn’. Precies daarom is een nieuwe stads- of gemeentebranding veel meer dan een visuele vernieuwing. Het gaat in de eerste plaats over mensen, verbinding en taal. Communicatieprofessionals zijn zich daar de voorbije jaren zeker bewuster van geworden. Maar de vraag is of we het zoeken naar broodnodige verbinding niet te snel lossen?
Met positionerings- en (re)brandingstrajecten voor tientallen lokale besturen op ons palmares – waaronder recent 4 fusiegemeenten – is Karakters toonaangevend in dit expertisedomein. Een sterke branding ontstaat niet toevallig. Het is een zorgvuldig en doordacht traject dat altijd start vanuit de gemeente zelf. Daarin staan inwoners, medewerkers, bezoekers — kortom mensen — centraal. Het proces van uitgebreid vooronderzoek, gesprekken met tal van stakeholders, zoals medewerkers en inwoners, resulteert in een heel eigen narratief, ofwel het verhaal van de gemeente. Ook hier staat verbinding centraal. We proberen de ziel van de gemeente in het inclusieve narratief te vatten. Die ziel en dat narratief worden vervolgens vertaald in een visuele identiteit én een tone of voice. Ook hiervoor leggen we een verbindend parcours af. Het aftoetsen en verfijnen van visuele voorstellen met het bestuur, medewerkers en alle mogelijke gemeentelijke entiteiten leidt uiteindelijk tot een groot en vooral gedragen brandingsconcept. Net zo vermijden we dat kleur- en vormentaal verzandt in een louter emotionele discussie. Want: les goûts et les couleurs, weet u wel…
Een branding is oneindig veel meer dan een logootje ontwerpen of wat kleuren kiezen. Met een branding geef je een stad, gemeente of merk een heel eigen taal. En taal verbindt. Móet verbinden. Net daarom creëren we een resem bouwstenen: tientallen elementen die de ziel van een stad of gemeente capteren. Zo kom je – ondanks de complexiteit van een lokaal bestuur – tot herkenbaarheid en consistentie.
Waar loopt het dan fout? In het intensieve proces dat wordt doorlopen, wordt alvast niets aan het toeval overgelaten. Neen, als er een kink in de kabel komt, dan meestal wanneer de nieuwe branding gelanceerd wordt. Dit is het moment waarop communicatieprofessionals hun werk ‘loslaten’, terwijl de branding op dat punt nog maar net begint te leven.
De manier waarop een branding wordt geïntroduceerd, bepaalt mee hoe ze onthaald wordt. Een lancering is geen eindpunt, maar het begin van een proces waarin de branding zich verder moet verankeren in de gemeenschap. Een brandingconcept leeft en evolueert, net zoals taal leeft en verandert.
Verandering. Het hoge woord is eruit. Verandering roept bijna altijd weerstand op. Dat zit universeel ingebakken in de mens. Een (re)branding ís verandering. Het logo — het meest zichtbare en symbolische element — is meteen ook het makkelijkste doelwit. We zien het gebeuren in binnen- en buitenland. Het is van alle tijden en van alle plaatsen.
De lancering van een nieuwe stads- of gemeentebranding laat niemand onberoerd. Daarom is het essentieel om ook na de lancering te blijven werken aan verbinding.
Misschien moeten we als communicatieprofessionals ons kindje wel minder snel loslaten en lokale besturen ook bij én na de lancering van een rebranding bijstaan. Zodat mensen begrijpen dat het om veel meer gaat dan een logo en wat kleuren. Over een hele taal namelijk. En een taal moet je leren. Pas dan kan je er echt van houden.