Ga naar hoofdinhoud
terug naar overzicht

Fusiegemeenten: 4 brandings, 5 inzichten

16 jan. 2025

Sinds begin dit jaar is Vlaanderen een pak nieuwe fusiegemeenten rijker. Met Karakters hebben we vier van die fusies begeleid in positionering en branding: Bilzen-Hoeselt, Lokeren (fusie met Moerbeke), Pajottegem (fusie van Galmaarden, Gooik en Herne) en Merelbeke-Melle. Het leverde heel wat media-exposure op. Fijn, maar één zaak bleef ons bij ... 

Ga naar de inhoud

Waarom toch die nadruk op het logo?

Wat ons altijd opvalt in de media-aandacht is de eeuwige focus op het logo. Terwijl dat maar 1 van de bouwstenen vormt die voortvloeien uit een veel ruimer brandingconcept. Dat brengt ons meteen op een eerste inzicht dat we graag delen met jou.

1. Vertrek vanuit een sterk verhaal

Ja, een logo is het meest zichtbare. Toch is het maar één element naast een hele reeks andere bouwstenen binnen een groter verhaal. Het verhaal, dat brandingconcept is natuurlijk veel belangrijker. En zoals elk goed verhaal draait het in een gemeentefusie altijd om mensen: inwoners, medewerkers, ondernemers, toeristen … Als lokaal bestuur moet je dat goed brengen en duidelijk kaderen. Alleen op die manier snapt iedereen wat je bedoelt en krijg je de mensen mee.

2. Maak er een verbindend verhaal van

Wie droomt er nu in godsnaam van een fusie? Aan de basis ligt de nuchtere wens om er als gemeente administratief, organisatorisch en vooral financieel op vooruit te gaan. Voor inwoners is dat een ver-van-mijn-bed-show. Zet die rationele motivatie om naar emotionele triggers: een verhaal van verbinding waarin iedereen zich herkent. Over die noodzaak aan een breder draagvlak hadden we het al in een vorig inzicht over gemeentefusies.

3. Verzacht het afscheid

Over emo gesproken: geen enkele gemeente neemt graag afscheid van haar branding, laat staan van haar naam. Doe dat dus voorzichtig. Werk met een grondig uitgestippeld plan. Hou rekening met gevoeligheden en identiteiten binnen de verschillende kernen. Overleg met zoveel mogelijk stakeholders: bestuur, gemeentediensten, scholen, de bibliotheek, het zwembad … Dat ligt allemaal zeer gevoelig: lokale besturen zijn waarschijnlijk de meest complexe structuren waarvoor we werken. Maar als het lukt, heb je de fundamenten voor een consistente merkversterking die de hele fusiegemeente meeneemt.

4. Samen uit, samen thuis

De mooiste resultaten komen er als fusiegemeente en agency samen het traject invullen. En bij Karakters weten we intussen hoe dat traject van a tot z moet lopen. Van merkstrategie tot merkidentiteit en merkverhaal. Co-creatie is een fancy term, maar we bewijzen keer op keer dat het werkt. Let wel: er is geen toverformule, het is altijd maatwerk!

5. Laat iedereen met de blokjes spelen

Bij het opleveren van een fusiebranding houden we één einddoel goed voor ogen: als gemeente heb je bruikbare bouwstenen nodig waarmee jouw communicatiemedewerkers zelf aan het werk gaan. Die bouwstenen zijn breed toepasbaar voor alle doelgroepen, op alle mogelijke dragers … Het doet ons zoveel deugd als we zien hoe onze fusiegemeenten daar zelf vlot mee aan de slag kunnen.

Tot slot: het bredere plaatje

Deze inzichten lijken specifiek bedoeld voor fusiebranding, maar zijn in grote mate toepasbaar op brandings van zowat elke gemeente, organisatie of onderneming. Ben je zelf ook toe aan een verbindende branding? Overleg met ons, we leren je graag kennen.

Geschreven door

Marc

Job functie
Copywriter
Omschrijving
Marc is al vele jaren copywriter, wou altijd al iets maatschappelijk relevant met taal doen en voelt zich helemaal thuis bij Karakters
E-mailadres
marc@karakters.be

Ook toe aan nieuwe branding?