Gemeente Merelbeke-Melle
Fusiebranding
De stad Bilzen is een oude bekende voor ons. En nu ze zich met Hoeselt erbij een heuse fusiestad mogen noemen, schrijven we maar al te graag een nieuw hoofdstuk in dit mooie branding verhaal. Het enige wat we van vroeger meenemen, is het koepelconcept ‘Bilzen(-Hoeselt) draait om jou’.
Een fusie is een reden om te vieren. Is dat dan ook de reden voor de vrolijkheid en de speelsheid van de nieuwe branding? Onbewust misschien. Maar de motivatie zit dieper: de fusiestad bruist en sprankelt van het leven en van de activiteiten. Omgeven door de Limburgse natuur voelen mensen zich vrij. En ook designers van de stadsdiensten die aan de slag gaan met onze branding, geven we graag die vrijheid. Zo zijn er wel degelijk hoofdkleuren, maar we leggen niemand een verplichting op: het logo mag in het volledige kleurenpalet gebruikt worden.
Het beeldmerk is een wat abstracte vorm, die de verbinding tussen de beide kernen symboliseert. Als je goed kijkt, herken je in het logo wel enkele raak gekozen elementen uit het woordmerk: de o van Hoeselt, het puntje op de i uit Bilzen, en de verbindingsboog.
We besteden veel tijd en moeite aan de uitgebreide merkarchitectuur. Want voor elke locatie zoals een zwembad, bibliotheek of cultuurhuis ligt een nieuwe branding heel emotioneel. Na jaren nemen ze afscheid van hun eigen identiteit. Plots worden ze deel van een groter verhaal. Onze uitdaging: hen een nieuw visueel elan geven waarin ze zich thuis voelen. Daar halen we alles voor uit de kast, tot en met een illustratiestijl op doelgroepniveau: van volwassenen tot de allerkleinsten.