Plan International
Koepelconcept - Operatie toestemming
Ga naar de inhoudRespectvol uitgaan, geen seks zonder expliciete wederzijdse toestemming ... daar zijn jammergenoeg nog steeds sensibiliseringscampagnes voor nodig. Maar alsjeblief: niet belerend! Samen met Plan International bedachten we het project Operatie Toestemming. In studentensteden en op zomerfestivals trakteerden we de jeugd op vrolijk infotainment mét een boodschap.
Wat we deden
Hoe kaarten we consent (seksuele toestemming) aan bij jongeren tussen 18 en 25 jaar? In een eerste actie trokken we met een heleboel aantrekkelijk materiaal naar universitaire campussen: een interactieve quiz, een kegelspel, vlaggen, kaartjes met praktische info ...
Voor de zomerfestivals Les Ardentes en Pukkelpop zagen we het groter en werkten we een stand uit met interactieve elementen zoals een ballenbad, een quiz, een fotobooth en een tattoo artiest. Zo lokten we jongeren naar de stand en namen we hen mee in de flow en het verhaal. Geen wonder dat we er zoveel media-aandacht mee scoorden.
Met de tattoos en de fotoprints droegen festivalgangers de boodschap ook actief mee uit. Op beide festivals lieten we jongeren aan het woord over consent met gerichte vragen. Dit videomateriaal monteerden we tot 5 korte, krachtige, dynamische video's en één uitgebreidere versie, om ook jongeren buiten de festivals te sensibiliseren rond consent. Ook het VRT-journaal wist ons te vinden op Les Ardentes en later op Pukkelpop, wat de actie twee keer prime-time aandacht opleverde.